LCHF/glutenfri juligt vörtbröd

 
Wow! Ett riktigt gott vörtbröd som jag har bakat igår hemma hos pappa tillsammans med syster, hennes pojkvän och pappa samt Vivvi var där också fast tiggade bara. Det var mysigt och julstämning var där bland oss. Jag har sett vörtbröd recept inne på Facebook men vet inte om det är värt att prova eftersom receptet hade så många ingredienser. Alltså vörtkryddor "kräver" många olika kryddor för att kunna bli vörtkryddor.
Du behöver:
3 dl mandelmjöl
0,5 dl pofiber
2 tsk bakpulver
2 msk fiberhusk
Vörtkryddor* (Den färdiga Vörtmixen man köper i butik innehåller malt och råg så jag rekommenderar
att göra egen.)
1 tsk salt
5 st ägg
1,5 dl keso
1,5 dl vatten

 

Vörtkryddor:

2 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 msk malda pomeransskal
1 tsk malde nejlika
0,75 tsk mald kardemumma 
0,5 msk stött anis och fänkål

Gör så här:

Sätt ugnen på 200°
Blanda alla dom torra ingredienserna i en bunke. 
Vispa äggen i en annan bunke, riktigt fluffiga, under några minuter.
Mixa keson slät och vispa i vattnet i en tredje bunke.
Vispa ner keson i äggsmeten i några sekunder.
Vänd sedan ner dom torra ingredienserna i äggsmeten, med en slickepott.
Rör om tills det blandat sig jämnt.
Häll sedan upp i en brödform med bakplåtspapper.
Grädda i nedre delen av ugnen i 35min.
Stäng av ugnen och låt brödet stå kvar 10min.
Ta ut och låt svalna innan du skär upp det.