Halv gräddstuvad kycklinglever med smörstekt vitkål

 
Jag har längtat efter att få äta kycklinglever idag. Min mamma köpte den igår och sade till mig att jag ska hitta något recept av kycklinglever. Jag satt och letade. Ett recept dykte upp efter några minuter letande. Gräddstuvad kycklinglever med äpple och lök. Jag tittade på recepet och funderade vad jag ska byta olika ingredienser till mitt eget recept.
 
Portioner: 4-5 personer/matlådor
 
Du behöver:
450 gram kycklinglever
3 dl vispgrädde(40%)
Ca 2 dl cremé fraiche(icke lätt)
250 gram färska champinjoner
1/2 rödlök
1-2 tsk sambal oelek(se upp med den eftersom är väldig stark!)
2 msk tomatpuré
1 tsk rocksalt
vitpeppar(efter din egen smak)
 
Åh...det blev så god med sting i den maträtten!
 
Du ska göra så här:
Finhacka rödlöken, hacka champinjoner till tjocka skivor och smörsteka champinjoner först innan du tillsätta finhackad rödlöken. 
Under tiden blanda du ihop grädden, cremé fraiche, tomatpuré, sambal oelek, salt och vitpeppar i en skål medan champinjoner med rödlöken fräsa i stekpanna med mycket smör.
Steka kycklinglever tillsammans med champinjoner och rödlök på medelvärme. Kycklinglever ska vara genomstekt. 
Häll i blandningen och låta de sjuda i 10-15 minuter för att såsen ska bli krämig/tjock!
 
Jag hade smörstekt vitkål, körsbärstomater och gurka till den. 
Vi njöt av kycklinglevers mildsmak med såsen som hade sting!