Första gång: Pulled Pork!

 
Det är så spännande att laga egen pulled pork i gjutjärngryta. Jag har sett bilder och videor på sociala medier angående pulled pork. Jag ville verkligen att laga en egen pulled pork, alltså inte köpa färdig inne på mataffärer.
Jag googlade efter recept och inspiration att laga pulled pork med ingredienser som finns här hemma.
Hann två st recepten som jag kan använda av.
 
Min pulled pork:s ingredienser:
 
Ca 1 kg benfri fläskkarré(hel, ej i skivor)
400 g krossade tomtater
1 dl vatten
2 st gul lök eller 1 st schalottenlök
1-2 tsk paprikapulver
1-2 tsk malen spiskummin
1 msk dijonsenap
1/2 msk torkad oregano
1/2 msk torkad basilika
1 msk salt
 
En lergryta/gjutjärnsgryta
 
 
Gör såhär:
 
Salta fläskkarren, lägg den i grytan och häll i vattnet så det hamnar i botten.
Klyfta löken och lägg runt köttet.
Blanda de krossade tomaterna med kryddor och dijonsenap, häll på köttet.
På med locket och in med lergrytan/gjutjärnsgrytan i ugnen.
120-130C, 5-6 timmar.
Ta gärna ut den varannan timme och vänd på köttet.
 
Smaklig måltid!
pernilla

succe!!