Zorngården och kvarnen vid Mångnäs

 
Jag svängde av och besökte ett fint ställe. Stället heter Saltkvarnen men jag är inte säker på namn. Ett rätt mysigt ställe! Jag passade på rasta Vivvi innan en riktig lång bilresa till Mora. Vivvi behöver mer torrfoder, jag såg en rätt bra torrfoder utan spannmål. Jag är trött på skitsaker som finns i torrfoder för hundar! 
Tillbaka till stället som ligger nog vid Mångnäs. Jag kan tänka mig att besöka dit igen och bara sitta där samtidigt titta på bäcken! 
 
Zorngården i Mora! Ojoj, rätt häftigt ställe tycker jag och Mora är mysig stad att besöka.
 
Zorngården är ett av Sveriges mest berömda konstnärshem. 2017 firar huset 75 år som museum, men dess historia går längre tillbaka än så. Det var 1886 som den då 26-årige Anders Zorn förvärvade ett stycke mark bredvid Mora kyrka, till vilken han flyttade en timmerstuga av enklaste slag. Under de närmaste decennierna kom denna morastuga att byggas till och om i olika etapper, särskilt efter att paret Zorn 1896 permanent slog sig ned i Mora. Omkring 1910 stod Zorngården klar så som vi känner den idag. 
 
Jag besökte aldrig museum eftersom det känns som inte så värt att lägga pengar på ;)