Middagstips: Kronhjortsskav med rostad brysselkål i smör

 
Ojoj, den smälte så gott på tungan! Jag minns inte om jag har ätit kronhjortsskav tidigare i min barndom. Min mamma påstod det men jag har försökt gräva fram minnet. Det finns inte någonstans inne i mitt huvud haha! Mamma frågade mig vad ville jag ha från mataffären när hon var ändå därinne. Jag svarade att hon kunna kanske köpa hem något gott till lunch. Jag blev överraskad. Hon handlade hem fryst kronhjortsskav, färska brysselkål, vispgrädde och några till. Jag har gjort slut på all grädde som fanns hemma. Jag pajade min egen varm choklad som gjord på grädde, vatten och kakao. Jag var så idiot! Jag tänkte inte skriva om det till er haha ;) 
 
Receptet kommer hääääär!
 
1 pkt fryst kronhjortsskav
3 dl vispgrädde
ca 2 tsk torkad bailiska
salt och vitpeppar(svartpeppar går också bra!)
smör att steka i
 
en påse färska brysselkål
smält smör
flingsalt och vitpeppar(svartpeppar går också bra!)
 
 
Tina renskavet lite och strimla det.  Stek renskavet i smör salta och peppra lite. Rör ner grädde och torkad bailiska och låt allt puttra i 5-10 minuter.
 
Sätt ugnen på 200 grader. Ansa brysselkålen och dela dem på mitten. Lägg i ett ugnsfast fat och ringla ordentligt med smält smör över. Salta och peppra och strö över rosmarin/timjan. Rosta i ugnen 20 minuter eller tills brysselkålen fått fin färg.